Ontwikkeling

Zoektocht

Quest betekent zoektocht. Een zoektocht naar de optimale fiets voor dagelijks gebruik. Een combinatie van optimale rijeigenschappen en gebruiksgemak en minimale onderhoudsbehoefte.

Snelheid

Snelheid is een vorm van comfort. Ook als je geen "racer" bent. Een snelle fiets houdt ook in dat je "normale" snelheden al met heel weinig inspanning kunt bereiken. Dit betekent weer ontspannen rijden en een grotere actieradius. De snelheid van de fiets is afhankelijk van rolweerstand en wrijvingsweerstanden in de aandrijving en in grote mate van de luchtweerstand. De luchtweerstand wordt weer bepaald door de vorm en het frontaal oppervlak van de fiets.

Schuine wielen

Door de wielen schuin te plaatsen (uit proeven blijkt dat dit binnen bepaalde grenzen de rolweerstand niet verhoogt) en door dichter op de bodem te gaan zitten wordt het frontaal oppervlak zo klein mogelijk. Samen met de aërodynamische vorm maakt dit, dat de luchtweerstand van de fiets minimaal is. De wielkasten zijn dicht bij de Quest. Dit zorgt voor een beperking van de stuuruitslag, maar deze blijft bij normale wegsituaties nog voldoende groot. Bij het ontwerp van de wielkasten is overigens de mogelijkheid open gelaten de wielkasten aan de buitenkant open te maken voor een grotere stuuruitslag.

Ketting

De ketting loopt bij de Quest geheel binnen de fiets en blijft dus vrij van water en vuil. Hierdoor gaat de ketting lang mee en behoeft hij weinig onderhoud. Toch blijven bij deze constructie de ketting en derailleurs gemakkelijk bereikbaar en is er een grote keuze mogelijk voor de montage van (standaard) aandrijvingcomponenten.

Deksel

De Quest heeft een deksel van thermisch gevormd bekleed schuim voor het instapgat. Dit betekent meer comfort door het opstaande randje. Je hebt geen last van binnenwaaiende koude lucht of regen en het zachte materiaal irriteert niet als je er met je hoofd of nek tegenaan komt, het is veiliger bij een aanrijding dan een hard deksel. Bovendien is het deksel gemakkelijk op te rollen om achterin mee te nemen als je bij mooi weer "open" wilt rijden.

Kunststof

De huid van de Quest heeft een sterke polyester coating, die bij de productie al in de mal aangebracht wordt. Aan het maken van de mallen is de uiterste zorg besteed. Hierdoor is het oppervlak van de Quest zeer strak en glad. Voor het laminaat wordt glasvezel en koolstof gebruikt met epoxy hars.

Aërodynamisch ontwerp

Aërodynamisch profiel

Uitgangspunt voor het ontwerp is het aërodynamisch profiel van een Darius molen. Deze molen staat bij alle windrichtingen in dezelfde stand en werkt dus optimaal over een groot bereik van invalshoeken van de wind. Ideaal dus voor een fiets waarmee je in alle windrichtingen rijdt. Bovendien is zo'n profiel "goedmoedig", bij een wijziging van de lengte/breedte verhouding (tot bepaalde grenzen) worden de eigenschappen niet al te zeer beïnvloed. Het model van de fiets is ontstaan door bij de vereiste binnenmaten steeds per horizontale laag het profiel aan te passen. Zo ligt het model grotendeels vast, de hand van de meester bepaalt de details van de vorm.


Windtunnel

Een gestroomlijnde driewieler van kunststof maken is een grote investering in tijd en geld. Voor je daartoe overgaat wil je wel enige zekerheid hebben over de aërodynamische winst van het nieuwe model. Immers, we hadden al een goede fiets, de C-Alleweder. De mogelijkheid die Ir. Leo Veldhuis, verbonden aan de TU Delft Faculteit Lucht-en Ruimtevaart, ons bood om in de windtunnel proeven met een schaalmodel te nemen hebben we dan ook met beide handen aangegrepen.

Doorontwikkeling

Wensen

Heb je niets meer te wensen als je een quest hebt? Alles kan altijd beter. Omdat ook steeds meer buitenlanders te quest ontdekken en het bijna overal over de grens niet vlak is was er vraag naar grotere spreiding in het verzet. In de bestaande 3x20" configuratie met een (aangepaste) derailleur waren tandwielen in de range 12-28 te gebruiken. Voor mountainbikes kun je echter tandwielen van 11-34 tanden monteren die met een standaard lange slag derailleur geschakeld kunnen worden. Een belangrijke ontwerpeis van onze fietsen is dat ketting en derailleur afgeschermd worden van vuil van het achterwiel en dat het achterwiel eenzijdig is opgehangen voor eenvoudige bandenwissel onderweg. Samen met de eis standaard shimano compatible cassettes en tandwielen te gebruiken en om (de)montage met eenvoudige gereedschappen te kunnen doen koste het heel wat hoofdbrekens om een naafconstructie te bedenken die voldeed.

20 of 26 inch

Bij het eerste ontwerp van de quest was al rekening gehouden met het plaatsen van een groot achterwiel. In eerste instantie is de quest toch uitgevoerd met 3x20" wielen. Om voldoende verzet te krijgen zat er een tussenas met extra overbrenging in de aandrijving. Op de tussenas werd geschakeld met een (aangepaste) derailleur. Deze configuratie heeft voordelen, kleine wielen zijn licht en als je gelijke wielen heb is dat gemakkelijk met reservebanden

Een groter wiel heeft ook voordelen, het rolt lichter en gemakkelijker over oneffenheden en verbetert de wegligging en het comfort op slecht wegdek. Door de grotere omtrek is geen extra overbrenging nodig om voldoende verzet te krijgen. De tussenas kan verdwijnen en de aandrijving is daardoor stiller en efficiënter geworden. Ook 11-34 cassettes zijn nu goed te schakelen. Er zijn 127 Questen met 20" achterwiel gemaakt.