Ontwikkeling

Carrosserie te kort

Nadat de Quest een 26" achterwiel met directe aandrijving had gekregen (zie Quest ontwikkeling) is dat zo veel beter bevallen dan de eerdere 20" versie dat we de Mango ook met een 26" wiel wilden uitrusten. De carrosserie van de Mango is echter te kort om er een 26" wiel in te zetten, daarom hebben we besloten een nieuw model te maken op basis van de Quest maar dan met open wielkasten en een kortere staart. Deze veranderingen geven de carrosserie natuurlijk een hogere luchtweerstand, om dit zoveel mogelijk te beperken hebben we de wielkasten een scherpe rand aan de voorkant en een ronde aan de achterkant gegeven. Hierdoor wordt de onvermijdelijke verstoring van de luchtstroming beperkt. De hoofdspoiler is hoger en breder gemaakt dan bij de Quest, daardoor kan hij beter het zog dat achter het hoofd ontstaat vullen.

Onderdelen

De aandrijving en achterwielophanging is exact gelijk aan die van de Quest. De wielen en voorvering zijn ook hetzelfde, alleen voor de ophanging van de voorwielen zijn een aantal onderdelen anders omdat de Strada tenslotte een veel breder spoor heeft. Door voor Quest en Strada dezelfde onderdelen te gebruiken kunnen we beiden efficiënter produceren.

Snelheid

De Strada verliest door zijn mindere goede aërodynamica ongeveer 8% snelheid bij 35 a 40 km/u ten opzichte van de Quest. Dit betekent dat je voor diezelfde snelheid ongeveer 20 a 25% meer vermogen moet leveren. Voordelen van de Strada zijn de kleinere draaicirkel, de grotere stabiliteit bij zijwind en hij is sneller in de bochten door het bredere spoor, natuurlijk is de kortere carrosserie vaak ook een voordeel.