DuoQuest

DuoQuest

De DuoQuest is een experimentele velomobiel, we hebben er één van gebouwd en zijn niet van plan hem te produceren.

Het is erg leuk om er in te rijden en het zou ook leuk zijn er meer te bouwen, maar we willen ons voorlopig volledig concentreren op het ontwikkelen en bouwen van onze solo modellen.

Video:

Eerste testrit met DuoQuest

DuoQuest on the road

Ontwikkeling

DuoQuest-ontwikkeling Tandems

Ik heb veel tandem gereden en er ook een heel aantal gebouwd in rug aan rug opstelling. Maar de fiets die ik veruit het meeste gebruik is toch de Quest, het leek mij dan ook erg leuk om er een te hebben waarin je met twee personen kunt rijden.

Naast- of achter elkaar

De eerste vraag die opkomt bij het ontwerpen van een DuoQuest is; naast elkaar of achter elkaar? Voor beiden is wel wat te zeggen, naast elkaar is gezelliger en achter elkaar is waarschijnlijk (iets) sneller. Maar beiden kennen ook nadelen, laat ik met die nadelen beginnen. Voor mij is de keuze niet heel moeilijk geweest maar voor een ander kan die keuze anders uitvallen al naar eigen voorkeur en gebruik.

De nadelen

Achter elkaar maakt de fiets lang en ook de wielbasis wordt zo groot dat je gemakkelijk op een stoeprand of verkeersdrempel blijft hangen. Een grote wielbasis maakt ook de draaicirkel groot; twee maal grotere wielbasis is twee maal grotere draaicirkel. De wielkasten zullen open moeten zijn (verslechterd de aërodynamica) om voldoende stuuruitslag te hebben bovendien is een breder spoor noodzakelijk om de fiets stabiel te houden in de bochten. De bochtstabiliteit zal zeker minder zijn dan die van een solo Quest en ook het rijden van een krappe haakse bocht is door de lengte moeilijker. De grote overspanning maakt dat de constructie erg zwaar moet worden uitgevoerd. Een rug aan rug opstelling maakt de fiets langer hoewel de lengte van de wielbasis kan nog enigszins bekort kan worden door het achterwiel tussen de benen van de achterste rijder te plaatsen maar dit maakt de aandrijving weer ingewikkelder (omkeren draairichting van de ketting). Je kunt ook twee achterwielen gebruiken, dat geeft meer stabiliteit maar de achterkant wordt er wel breder van terwijl voor de aërodynamica een smallere beter is. Twee vooruit is constructief handiger (kortere wielbasis en makkelijker aandrijving). Twee hoofden ver van elkaar is aërodynamisch ongunstig en maakt het voeren van een gesprek moeilijker.

Naast elkaar maakt de fiets breed, lastig op fietspaden en de vorm wordt aërodynamisch ongunstiger.

De voordelen

Achter elkaar is waarschijnlijk (iets) sneller en met een smallere fiets kun je op fietspaden beter rijden.

Naast elkaar maakt een gesprek voeren makkelijker doordat je hetzelfde ziet aankomen of doordat je niet met de hoofden ver van elkaar zit. Ieder heeft zijn eigen aandrijving op een van de achterwielen en schakelt voor zichzelf. De bochtstabiliteit is zeer goed, met de stuurknuppel in het midden kunnen de rijders de besturing van elkaar overnemen. Tussen de twee achterwielen ontstaat een mooie bagageruimte waar eventueel ook een kind comfortabel kan zitten. Het maken van een mal is makkelijker omdat je 'alleen maar' een Quest hoeft door te zagen en er een halve meter tussen te plakken, twee standaard aandrijvingen er in en klaar is de DuoQuest. Een groot frontaal maakt hem goed zichtbaar zoals een auto. Wanneer je op de rijbaan rijdt i.p.v. het fietspad wordt dat beter geaccepteerd door de medeweggebruikers.

(door Allert Jacobs)