Quest - Voorwielophanging

Voor een goede wegligging en comfortabel fietsen heb je vering op je velomobiel nodig. Vering kan echter toe- en uitspoor en spoorbreedte effecten hebben, waardoor je rolweerstand hoger wordt en je banden extra slijten. De Quest en Strada hebben een zorgvuldig ontworpen wielophanging, te zien in animatie A. In animaties B, C en D is te zien wat de effecten zijn als de posities van kogels en de hoek van de veerpoten niet goed gekozen worden.

goede wielophanging verkeerde wielophanging
De veerpoten staan van boven dichter bij elkaar dan onder, bij inveren zou dat de spoorbreedte versmallen. Dit effect wordt echter gecompenseerd doordat de (in ruststand schuin naar benenden geplaatste) dwarsstangen zich effectief verlengen als ze horizontaal komen te staan bij het inveren. Hier (afb. B) is de lengte van de wielgeleide stangen en ook de positie van hun ophangpunten verkeerd gekozen. Je ziet nu een flinke verandering in spoorbreedte optreden bij het inveren.

verkeerde wielophanging

Ook de lengte en positie van de stangen van de besturing moeten zorgvuldig gekozen worden. In deze animatie ( afb. C) is te zien welk effect een verkeerde positie van de ophangpunten van de stuurstangen heeft op de sporing van de wielen bij het inveren.



















Wanneer de punten goed gekozen worden blijven de wielen parallel ongeacht de belasting van de vering. In dit voorbeeld zal er bij het inveren uitspoor optreden, bij uitveren toespoor (afb. D).